Nyilvános a Médiatanács 2013-as piac- és általános hatósági felügyeleti terve
Középpontban a nézők és a hallgatók érdekei
nullA Médiatanács közzétette honlapján 2013-as piacfelügyeleti és általános hatósági felügyeleti tervét, melynek része a reklámozási területen a termékmegjelenítés, a hírműsoroknál az öngyilkosságok bemutatásának módja, a filmeknél a nyelvtanulást segítő feliratozás nyomon követése is.
A rendszeres ellenőrzések fókuszában a kereskedelmi közlemények állnak. Kiemelt figyelmet kapnak a szponzorált műsorszámok, valamint a termékmegjelenítés, amelynek szabályozásával kapcsolatban a hatóság ajánlást is közzétett (lásd a „Kapcsolódó dokumentumok” dobozban).
Havonta kerül sor a reklámokra vonatkozó normák teljesülésének vizsgálatára, így a Médiatanács figyeli a diszkrimináció tilalmára vonatkozó rendelkezések betartását vagy azt, hogy betartják-e a médiaszolgáltatók az egészségre ártalmas magatartás ösztönzésének tilalmát. A hatóság a reklámok hangerejének nyomon követésére célzott vizsgálatot is tervez saját fejlesztésű szoftverével („Humanoid”).
A hírműsorok elemzésében új szempont lesz, hogy milyen módon, hányszor mutatnak be öngyilkosságot vagy annak kísérletét. Heti rendszerességgel vizsgálják majd a bulvárbűnügyi hírek húsz százalékos maximális éves kvótájának érvényesülését a jelentős befolyásoló erejű szolgáltatók híreiben, az eredményeket visszacsatolják. Ellenőrzik a hírműsorok előírt minimális hosszának teljesülését is.
A filmeknél a terv részeként a testület ellenőrzi az idegen nyelvű, magyar feliratos filmek, sorozatok arányát, valamint a független gyártóktól származó művek arányát a televíziókban. A felügyeleti terv részeként vizsgálni fogják, hogy a pornográf vagy különösen erőszakos tartalmak sugárzását a kiskorúak védelme érdekében a televíziók ellátják-e kellő kódolással. Feltérképezik a korhatár-besorolási ajánlás (lásd a „Kapcsolódó dokumentumok” dobozban) hatását, közte azt, hogy mennyire használják a televíziók a gyermekbarát piktogramot.
Véletlenszerű sorsolással nyolc országos tévé és rádió három-három műsoróráját, továbbá 35 körzeti, 130 földfelszíni helyi és közel 400 vezetékes médium két-két műsoróráját figyelik majd abból a szempontból, hogy teljesülnek-e a médiatörvényben lefektetett követelmények – összesen mintegy 60 jogszabályi rendelkezés betartását ellenőrzi a hatóság. A 152 közösségi rádió és tévé ellenőrzésében újdonság, hogy a kiindulási alapot a szolgáltatók önbevallásos rendszeres adatszolgáltatása jelenti.
Jövőre fokozottan nyomon követik az országos kereskedelmi tévék és rádiók hatósági szerződéseiben vállalt kötelezettségek teljesítését – közülük a legfontosabbak az uniós kvótákat és a korhatár-besorolásokat érintik. A jelentős befolyásoló erejű médiaszolgáltatóknak azokat a szerződéseit is ellenőrzik, amelyek a meghatározott műsorokat érintő felajánlási kötelezettségre vonatkoznak.
A teljes dokumentum a jobb oldalon látható, „Kapcsolódó dokumentumok” dobozban látható link segítségével letölthető.