A Médiatanács eljárást indít a Maksa-híradó-beli viccelődés miatt

Február közepéig lehet pályázni az idei kisjáték- és kísérleti filmek 75 millió forintos támogatására

Közzétéve: 2015. január 22.

null

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa hatósági eljárást indít a Hír TV médiaszolgáltatójával szemben a szilveszterkor sugárzott Paletta műsorszám Maksa-híradóbeli részlete miatt, amelyben egy vicc hangzott el, egyetemista nők megerőszakolásával kapcsolatban, egy nyári gólyatábori esetre utalva. A testület keddi ülésén arról is döntöttek, hogy 75 millió forintos kerettel kiírják a Huszárik Zoltán-pályázatot a kisjáték- és kísérleti filmek gyártásának támogatására.

A Médiatanács keddi ülésén döntött arról, hogy az emberi méltóság tiszteletben tartásának követelményét és a megfelelő korhatár-besorolás teljesülését vizsgálja majd abban a hatósági eljárásban, amelyet a Hír TV médiaszolgáltatójával szemben indít el, a beérkezett hat állampolgári bejelentés nyomán. A műsorszám kapcsán felmerült annak lehetősége, hogy az elhangzott, szexuális bűncselekményekkel kapcsolatos tréfálkozás miatt sérülhetett az emberi méltósághoz való jog, illetve – az ilyen megnyilvánulásoknak a gyermekek fejlődésére gyakorolt káros hatása miatt – a médiatörvény klasszifikációs szabályai, amelyek alapos vizsgálatot tettek indokolttá. A testület az emberi méltóság megsértése miatt legutóbb a Class FM Morning Show-jának egyik tavaly szeptemberi adása kapcsán szabott ki bírságot a rádió médiaszolgáltatójára, 450 ezer forint értékben.

A tanács a Magyar Média Mecenatúra program keretében döntött az idei Huszárik Zoltán-pályázat kiírásáról, 75 millió forintos kerettel. A kistájék- és kísérleti filmek szinopszisait legkésőbb február 17-ig várják, a háromszakaszos eljárás támogatott alkotóiról várhatóan június első felében határoznak. A pályázók közül előnyben részesülnek azok a pályázók, akik az oktatásban is használható pályázatot nyújtanak be, illetve akik vállalják, hogy a filmalkotást kulturális tartalmat közvetítő online médiaszolgáltató is bemutassa. A Médiatanács elkötelezett abban, hogy színvonalas, közszolgálati, művészi értékű kortárs filmalkotások szülessenek magyar rendezők és színészek bevonásával. Az elmúlt évek Huszárik-pályázatain eddig összesen 40 film kapott támogatást, összesen közel 250 millió forint értékben.

A frekvenciagazdálkodás terén a Médiatanács ezúttal a 86 ezer fős vételkörzetű Sopron 104,6 MHz helyi rádiós frekvenciára szóló pályázati felhívás tervezetét és a kapcsolódó frekvenciatervet fogadta el. A médiaszolgáltatási lehetőséget közösségi jelleggel tervezik kiírni. A frekvencián jelenleg kereskedelmi jelleggel működő Magyar Katolikus Rádió 104,6 hatósági szerződése ugyanis néhány hónap múlva, augusztus 9-én lejár, a Médiatanács ebben az esetben is biztosítani kívánja a korlátos, állami frekvenciavagyon részét képező frekvencia folyamatos kihasználását. A kiskunfélegyházi Rádió Smile pedig – a médiaszolgáltató korábbi műsorszolgáltatási szerződésének hatósági szerződéssé alakítása mellett – közösségi besorolást kapott.

A tartalomszabályozást illetően a Médiatanács a zalaegerszegi Stúdió FM 96,3 helyi kisközösségi rádió médiaszolgáltatójára szabott ki összesen 30 ezer forintos bírságot amiatt, mert a megrendelő megnevezése nélkül sugárzott politikai reklámot, valamint nem teljesítette a közszolgálati, a helyi közéleti műsorok minimum- és az ismétlések maximum időtartamára szóló hatósági szerződésbeli vállalásait.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa döntött arról is, hogy honlapján publikálja a 2014 második negyedévében az országos kereskedelmi tévében látható termékmegjelenítésekről szóló tanulmányt. Az elemzés kimutatta, hogy a három hónap alatt 6016 termékmegjelenítést tettek közzé az adásokban, ami 10 százalékkal több, mint az előző negyedévben. 2748 műsorszámban összesen 1307-féle márka tűnt fel, a TV2-n legtöbbször a Nike (731 eset), az RTL Klubon a Mercedes-Benz (75 eset). Termékelhelyezési szempontból a legnépszerűbb műsor a TV2-n a Falforgatók című szolgáltató magazin, az RTL Klubon a Brandmania magazin volt, mindkét műsorban adásonként átlagosan közel 20 termékmegjelenítés volt látható. A vizsgálat rávilágít arra, hogy a műsortámogatás gyakorlata egyre inkább összeolvadni látszik a termékmegjelenítéssel, és a két újgenerációs reklámmódszer egymás hatásait felerősítve igyekszik figyelmet garantálni a márkáknak, ugyanis a vizsgálati időszakban minden ötödik termékmegjelenés az adott műsorszámot szponzoráló márkához kapcsolódott.