Ebben a főrovatban a média- és a hírközlési termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatban kerülő felhasználók minden hasznos információt egybegyűjtve megtalálnak az ügyintézéshez szükséges címektől kezdve a jogszabályokon, határozatokon, nyilvántartásokon át az állampolgárokat segítő tájékoztató szolgáltatásokig, hírekig. Külön rovat foglalkozik a digitális átállással és azzal, mikor érdemes a média- és hírközlési biztoshoz fordulni.

Ebben a főrovatban elsősorban a hírközlési területtel foglalkozó szakemberek, hírközlési szolgáltatók jutnak információkhoz. Tájékoztatást kaphatnak többek között a piacelemzési eredményekről, az előírt adatszolgáltatások feltételeiről, a felügyeleti eljárások állapotáról, a frekvenciapályáztatások aktuális helyzetéről, a Nemzeti Filmiroda által kezelt nyilvántartásokról.

Ez a főrovat elsősorban az NMHH felelősségi területeivel foglalkozó sajtómunkatársak számára tartalmaz hasznos információkat. Itt jelennek meg a közérdeklődésre leginkább számot tartó információk, az NMHH-t érintő legfrissebb hírek, sajtóközlemények. Az érdeklődők itt tájékozódhatnak a Szóvivői iroda elérhetőségéről, letölthetik kiadványainkat.

Ez a főrovat az NMHH önálló hatáskörű szervéről, a Médiatanácsról és működéséről ad információkat. Az érdeklődők tájékozódhatnak a testület ülésein történtekről, a Médiatanács ajánlásairól, a médiaszolgáltatási pályázatok aktuális állapotáról, a médiaszolgáltatások és sajtótermékek nyilvántartásáról és bejelentéséről, a műsorelemzések eredményeiről.

Gyengénlátóknak English Magyar
 

NMHH Médiatanács: Nőtt a hirdetési kedv, több az új tévéreklám

• Publikálva: 2016.04.08. 17:24 • Címke: Magyar Média Mecenatúra, tanulmányok, elemzések, Első Pesti Egyetemi Rádió, VÁR FM Rádió Kisvárda, Derecske 94,7 MHz, Abádszalók 89,2 MHz, Szombathely 88,4 MHz, Busho Nemzetközi Rövidfilm Fesztivál, Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál, Gödöllői Nemzetközi Természetfilm Fesztivál • Forrás: Intézményi Kommunikációs Osztály, Kommunikációs Igazgatóság

Folytatta reklámtanulmány-sorozatait a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa, amelyekből többek között kiderül: egy-egy napon akár 99 új reklámmal is találkozhattak a csatornákon a kitartó nézők. A testület számos döntés mellett mérlegelte egy kisközösségi rádió jogosultságának megújítását, és hatósági eljárást indít egy iszlámellenes cikk miatt. A tagok három hazai filmfesztivál leendő győzteseinek támogatásáról is határoztak a természetfilmesektől az animációs alkotókig.

Televíziós döntések

A TV2 Trendmánia című egyik januári adásában egy körömlakkmárka népszerűsítésével megsértették a termékmegjelenítési szabályokat, emiatt a Médiatanács 220 ezer forint bírságot szabott ki a médiaszolgáltatóra. A televíziók termékelhelyezési gyakorlatáról szóló legfrissebb, 2015 második félévéről szóló tanulmányt elfogadta a Médiatanács, amely szerint csatornánként havonta több mint 820 termékmegjelenítéssel találkozhatnak a nézők. Az NMHH honlapján olvasható tanulmány a két piacvezető kereskedelmi televízió műsoraiban közel 10 ezer termékelhelyezésről ad számot.

A következtetések alapján a termékmegjelenítési hirdetési gyakorlat egyre inkább közelít a műsorszám-támogatáshoz: azoknak a termékeknek vagy szolgáltatásoknak az ötöde ugyanis, amelyek a tévéműsorokban a hat hónap alatt megjelentek, az adott műsorszámot általánosan szponzoráló márkához kapcsolódott. A jelentés szerint a corporate placement (amikor csak a név vagy a logó tűnik fel) és tényleges termékmegjelenítés aránya az előző félévhez képest felcserélődött: a 2. félévben az utóbbi vezetett 58 %-kal. Mind az RTL Klubon, mind a TV2-n körülbelül ezer-ezer márka tűnt fel, az előbbin a 6x6 Taxi hirdetett legtöbbször (122 eset), az utóbbin a Dr. Oetker (131 eset). A két televíziót összesítve figyelembe véve az Adidas került első helyre (168 eset), a Nike a 2. (154) és a Sziget Fesztivál a 3. (132), a leggyakrabban megjelenő termékosztály viszont a személyautóké volt (820 eset). A legtöbb márkát (1325) a TV2 Aktív műsora vonzotta, az RTL Klubon a Fókusz (959).

Friss tanulmányt fogadott el a Médiatanács a televíziókban közzétett új reklámszpotokról, amely szerint nőtt a hirdetési kedv. A jelentésből kiderül, hogy 2015 második félévében 29 televízióban összesen 2761-féle új hirdetést mutattak be, ez az időszak összes reklámszpotjának 46,6 százaléka. Az ismétlések révén az új reklámokban szereplő információkkal 1,8 millió alkalommal találkozhattak a tévénézők. Az előző év hasonló időszakához képest 15 százalékkal nőtt a médiaszolgáltatónként közzétett új hirdetések száma, és a szpotok átlagos ismétlésszáma is 21 százalékkal emelkedett. Egy-egy napon akár 99 új reklámmal is találkozhattak a csatornákon a kitartó nézők. A leggyakoribb hirdető a kereskedelmi és a szabadidőszektor volt.A legtöbbet az olcsó, ezer forint alatti és havonta többször is igénybe vehető termékeket reklámozták – ez az összes szpot 23 százalékát tette ki –, a 10 ezer forint alatti termékeket népszerűsítő kereskedelmi közlemények aránya pedig már 66 százalékot ért el. A hirdetők továbbra sem veszik igazán figyelembe kifejezetten a 60 éven felülieket: a szpotoknak kevesebb, mint egy százaléka köthető ehhez a korosztályhoz. A gyerekeknek szóló reklámok részaránya 5 százalék. A célzottan valamelyik nemnek szánt szpotok aránya 8 százalék, ezek háromnegyede a nőket próbálja meggyőzni. A termékek, szolgáltatások hazai származására utaló reklámok részaránya is csekély: 5 százalék körüli.

A Médiatanács állampolgári bejelentésre eljárást indít Bayer Zsoltnak egy, a Magyar Hírlapban és internetes oldalán tavaly november 16-án megjelent iszlámellenes cikke miatt feltételezhető gyűlöletkeltés és kirekesztés miatt. A nyomtatott, illetve online médiumok felügyelete alapvetően a Médiatanáccsal társszabályozói szerződést kötött szakmai szervezetek feladata, ha az érintett médiumok tagjai e szervezeteknek. Mivel ez esetben a sem a szóban forgó napilap, sem a weboldala nem tagja egy ilyen szervezetnek sem, a Médiatanács jár el az ügyben. A bejelentő emellett a szerzőtől a mandiner.hu oldalon ugyanaznap megjelent másik írása miatt is panaszt tett, ezt – mivel a hírportál tagja a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületének – bejelentő hozzájárulása esetén a társszabályozó szerv fogja vizsgálni. A Médiatanácsnak 40 nap áll rendelkezésére az eljárás lefolytatására a médiatörvény szerint, amely indokolt esetben további 30 nappal meghosszabbítható.

Rádiós döntések

A Media Universalis Alapítvány által működtetett fővárosi Első Pesti Egyetemi Rádió kérelmet nyújtott be az idén lejáró kisközösségi rádiós jogosultságának pályázat nélküli megújítására. A Budapest 97,0 MHz használatának megújítása – más frekvenciákhoz hasonlóan – nem automatikus még a médiatörvényben rögzített előfeltételek teljesülése esetén sem, azok csupán eleve kizáró okokat jelentenek; a jogszabály alapján e lehetőség engedélyezése a Médiatanács hatáskörébe tartozik. A testület valamennyi körülmény figyelembe vételével, így különös tekintettel arra, hogy a médiaszolgáltatónak az elmúlt időszakban nem volt jogsértése, úgy döntött, hogy további 5 évre megújítja a kisközösségi rádió szolgáltatójának jogosultságát a Budapest 97,0 MHz-en.

A Vár FM Rádió Kisvárda kérelmére a Médiatanács hozzájárult a médiaszolgáltatási jogosultságra megkötött hatósági szerződés megszüntetéséhez közös megegyezéssel. A médiaszolgáltató, Fekete Júlia gazdasági okokra hivatkozva kérte a szerződés megszüntetését.

Pályázható a 10 ezer fős vételkörzetű Derecske 94,7 MHz helyi rádiós frekvencia, a felhívás szövege napokon belül az NMHH honlapján olvasható. A pályázati felhívás korábban közzétett tervezetére nem érkezett észrevétel. A kereskedelmi jellegű hasznosításra a pályázati ajánlatokat a közzétételtől számított 45. napon lehet majd benyújtani.

Az Abádszalók 89,2 MHz helyi rádiós frekvencia pályázati felhívására egyedüliként ajánlatot tevő Auris Média Kft-t pályázati nyilvántartásba vette a Médiatanács.

A Médiatanács döntött az utolsó, még a régi médiatörvény szerint megkötött közműsor-szolgáltatási műsorszolgáltatási szerződés kereskedelmi hatósági szerződéssé alakításáról az új törvényi előírásoknak megfelelően. A Szombathely 88,4 MHz frekvencia hasznosítására vonatkozó, a Nyugat Rádió Kft. és a Médiatanács között a médiaszolgáltatás jellege ügyében folytatott több éves jogvitát a Kúria idén februárban hozott ítéletével zárta le, amelyben a Médiatanácsnak adott igazat a bíróság.

Filmfesztivál-támogatások

A Médiatanács a víz, a vizes élőhelyek védelme témával május 18-22. között foglalkozó idei 2. Gödöllői Nemzetközi Természetfilm Fesztivál legkiemelkedőbb 35 év alatti magyar alkotójának egymillió forintos díjat ajánl fel. A testület a 12. BuSho Nemzetközi Rövidfilm Fesztiválon (augusztus 30–szeptember 4.) a legjobb magyar fikciós kisjátékfilm és a legjobb magyar animációs film kategória győztes alkotóinak 500-500 ezer forintos különdíjat ad. Döntöttek arról is, hogy a 13. Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon (szeptember 9–18.) 1-1 millió forinttal honorálják a legjobb dokumentum-, animációs és rövidfilm győzteseit.