Médiatanács: pályázható a rádiós műsorokra szánt idei 300 millió forintos keret

Közzétéve: 2017. március 2.

Közösségi, kisközösségi és kereskedelmi rádiók huszonhét rendszeresen jelentkező hírműsora, közérdekű és tematikus magazinműsora számára ítélt meg 75 millió forintos támogatást a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa, és megnyitotta a pályázat idei, 300 millió forintos keretét is. A testület 100 ezer forintra bírságolta a Film Mánia csatorna szolgáltatóját egy játékfilm helytelen korhatár-besorolása miatt, az NMHH vizsgálatából pedig az is kiderült, hogy 2016 második felében továbbra is a TV2 időjárás-jelentéséhez kapcsolódott a legtöbb szponzorüzenet.

Huszonhét rádióműsor kap támogatást a tavalyi utolsó fordulóban, és indul az idei pályázati lehetőség

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa hírműsorok, közérdekű és tematikus magazinműsorok elkészítésére összesen 74,6 millió forint támogatást ítélt meg huszonhét rádióműsornak a Magyar Média Mecenatúra program keretében futó 2016-os műsortámogatási pályázatának utolsó, negyedik fordulójában. A tanács a döntéssel hozzájárul a komlói 99,4 Rádió 1, a Debrecen Rádió FM95, a Rádió Szarvas, a fővárosi Karc FM, a Nógrád megyében fogható Rádió Focus, valamint a szolnoki és a karcagi Aktív Rádió hírműsorainak elkészítéséhez. Közérdekű magazinműsorok finanszírozásában kap segítséget a nyíregyházi Mustár Rádió, a Rádió Törökszentmiklós, a Csaba Rádió, a kisújszállási Európa Rádió, a Kunság Rádió és a Szent István Rádió. Hírműsorok és közérdekű magazinműsorok elkészítéséhez kap támogatást a Rádió Most Kaposvár, a szegedi Rádió 88, a Sopron Rádió, a kecskeméti Gong Rádió, a szekszárdi Rádió Antritt és a Komárom-Esztergom megyei Forrás Rádió. Tematikus magazinműsor kategóriában támogatást nyert a Tisza-tó Rádió és a Kelet-Balaton térségének helyi rádiója, a Balaton Rádió.

A tanács a pályázat 2017-es keretét is megnyitotta, így az első fordulóban 75 millió forint értékben újabb rádiós médiaszolgáltatók igényelhetnek támogatást a három műsortípus finanszírozására. A pályázatokat március 30-ig elektronikus úton lehet benyújtani.

Százezer forintos bírság helytelen korhatár-besorolás miatt

A Film Mánia 2016. október 28-án, este 9 órától rossz korhatár-besorolásban és a megengedettnél korábbi idősávban sugározta a 2009 – A végzetes merénylet című akciófilmet. Az erőszakos, fegyveres jelenetek naturalisztikus ábrázolása, gyakorisága, a sebesülések részletező és élethű bemutatása miatt a műsorszám károsan befolyásolhatta a kiskorúak személyiségfejlődését, ezért azt a 16 éven aluliaknak nem ajánlott kategória helyett a 18 éven aluliaknak nem ajánlottként kellett volna besorolni, és az annak megfelelő műsorsávban közzétenni, vagyis az este 11 óra és hajnali 5 közötti időszakban. A Médiatanács emiatt 100 ezer forintra bírságolja a csatorna üzemeltetőjét.

A TV2-n láthattuk a legtöbb szponzorüzenetet

Az NMHH a tavalyi második félévet vizsgáló jelentése alapján a legtöbb cég a TV2 Több mint testőr című életmód magazinjához társult támogatóként, összesen 125, míg a legtöbb támogatói üzenet – 10 661 – a csatorna időjárás-jelentéséhez kapcsolódott. A legaktívabb szponzor a Magyar Telekom volt, amely 2905 alkalommal hirdetett ezen a módon. 2016 második félévében kilenc televízió 646 műsorcíme mellett 1126 cég 1723 féle támogatói üzenete 81 821 alkalommal jelent meg. A támogatói hirdetések időtartama 113,3 órát tett ki, amely a 17 666 órányi műsoridő 0,64 százaléka.

A hirdetők szponzorüzenetei közül 355 csupán egy-két alkalommal fordult elő, ezzel szemben négy szpot ezret is meghaladó esetben bukkant fel, ezek a FundiMini gyerekszámla, a BioTech USA, a Leirer építőanyagok és a Telekom Magenta1 csomagja. A támogató hirdető cégek negyede többféle támogatói szpottal is jelentkezett, mindig aktualizálva azok tartalmát. A cégek 82 százaléka csupán egy televíziónál kötelezte el magát, de vannak olyan hirdetők, akik négy televíziónál is feltűntek.

A nyári időszakban rekordszámú támogatói hirdetést vonultattak fel a televíziók, a kiemelkedő aktivitásra az M4 sportközvetítései adhatnak magyarázatot. A csatorna olimpiai közvetítéseihez és az Út Rióba sorozathoz 1859 támogatói üzenet kapcsolódott, amelyeket tizennégy cég jegyzett.

Díj- és nyereménytárgyról szóló szpot száz műsorban volt fellelhető, és az összes támogatói hirdetés 17,5 százalékát fedte le. Az idetartozó támogatások elsősorban az Aktív (2056), a Mokka (1323), a Sztárban Sztár (1021) és a Red Carpet magazinhoz (1140) kapcsolódtak, és különösen az utazás és vendéglátás területén működő cégek favorizálták ezt a támogatói formát.

A hatóság 2016 második félévében a legtöbb nézőt elérő országos kereskedelmi televíziók, az RTL Klub és a TV2, valamint a közszolgálati Duna TV műsoraiban vizsgálta a támogatói üzeneteket. Mellettük egy-egy hónap erejéig helyet kapott a mintában az M2, az M3, az M4 Sport, a Viasat3 és a Story5 csatorna is.

Rádiós döntés

A Paks 96,3 MHz helyi frekvencia pályázati eljárásában a Médiatanács pályázati nyilvántartásba vette mindkét pályázót, a Rádió 96,3 Kft.-t és a Hullám Média Kft.-t.